Piszczące koło dostaje olej. Wiemy, że oznacza to dawanie komuś tego, czego chce, tylko po to, aby siedział cicho i nie narzekał. W kręgach produkcyjnych skrzypiące koło mówi też coś w rodzaju: proszę, zaopiekuj się mną. Utrzymuj mnie, a ja będę wykonywał swoją pracę.
W zeszłym miesiącu rozmawialiśmy o tym, dlaczego ważne jest wyłączenie systemu przed rozpoczęciem jakichkolwiek prac konserwacyjnych. W tym miesiącu zajmiemy się konserwacją napędu i silnika sprężarki. Odpowiednia konserwacja i dbałość o nie może zapewnić wydajną i skuteczną pracę urządzenia.
Istnieją trzy podstawowe rodzaje napędów sprężarek powietrza: pasowe, bezpośrednie i przekładniowe (czwarty typ to połączenie któregoś z powyższych z silnikiem o zmiennej prędkości). Ich podstawowe cechy to:
Napędy zpasem klinowym pozwalają na zmniejszenie powierzchni zabudowy obudowy, osiowanie nie jest krytyczne, a konserwacja jest stosunkowo prosta.
Napędybezpośrednie mają wbudowaną funkcję osiowania, nie wymagają konserwacji pasów ani przekładni, powierzchnia podstawy może być większa, ale maszyna zwykle pracuje ciszej.
Elementynapędzane przez przekładnie zębate eliminują problemy z osiowaniem i są zwykle najlepszym rozwiązaniem w przypadku zastosowań wymagających większej mocy. Podobnie jak w przypadku pasów klinowych, prędkość sprężarki może być różna od prędkości silnika.
Napędy o zmiennej prędkości obrot owej (VSD) zwykle zmieniają częstotliwość zasilania silnika; takie podejście jest prostym sposobem na zmianę wydajności sprężarki i może być efektywne, jeśli element ma szeroki zakres sprawności lub płaską krzywą sprawności w szerokim zakresie prędkości.
Napęd sprężarki jest tylko tak dobry, jak silnik, który go napędza. Źle konserwowany silnik elektryczny zużywa więcej energii i nie będzie tak trwały, jak silniki prawidłowo konserwowane. Dwa najważniejsze aspekty konserwacji silnika to smarowanie i czyszczenie.
Smarowanie - zbyt intensywne smarowanie może być równie szkodliwe jak zbyt rzadkie; obie sytuacje mogą przyczynić się do przedwczesnej awarii silnika. Silniki powinny być zawsze smarowane zgodnie z zaleceniami producenta. W zależności od liczby godzin pracy w ciągu roku i prędkości obrotowej silnika, smarowanie to odbywa się zazwyczaj co dwa do 18 miesięcy. W przypadku silników wyposażonych w smarowniczki łożysk, pierwszym krokiem smarowania jest oczyszczenie smarowniczki i usunięcie korka spustowego. Należy dodać nowy smar wysokiej jakości, a następnie uruchomić silnik na około godzinę przed ponownym zakręceniem korka spustowego. Pozwala to na usunięcie nadmiaru smaru z silnika bez kapania na uzwojenia, co może je uszkodzić.
Czyszczenie - Ponieważ silniki muszą odprowadzać ciepło, ważne jest, aby wszystkie kanały powietrzne były czyste i wolne od wszelkich przeszkód. W przypadku silników zamkniętych bardzo ważne jest, aby żeberka chłodzące były wolne od zanieczyszczeń. Ich czysta powierzchnia jest sposobem, w jaki silnik rozprasza ciepło powstające w wyniku tarcia i pracy. Słabe chłodzenie silnika powoduje wzrost temperatury i opór uzwojenia, co skraca żywotność silnika i zwiększa zużycie energii.
Pasy - napędypasowe silników również wymagają okresowej konserwacji. Podobnie jak w przypadku smarowania, istnieje granica pomiędzy zbyt dużą a zbyt małą ilością. Ciasne pasy mogą prowadzić do nadmiernego zużycia łożysk; luźne pasy mogą się ślizgać i marnować energię. Pasy rozciągają się i zużywają w trakcie normalnej pracy. Okresowa kontrola i regulacja zapewni utrzymanie napięcia w odpowiednim miejscu. Dobrą zasadą jest sprawdzanie i regulowanie pasów po każdych 400 godzinach pracy.
Poświęcenie czasu na regularne przeglądy i regulacje wynagrodzi Ci długotrwałą i wydajną pracę Twojej maszyny. Nie daj się przytłoczyć ani zastraszyć. Wystarczy postępować zgodnie z instrukcjami i zaleceniami producenta oraz regularnie przypominać o przeglądzie wydajności, zwracając uwagę na spójność lub gwałtowne zmiany.