Wskazówki techniczne dotyczące konserwacji - dbaj o napędy sprężarek, a one zadbają o Ciebie

Piszczące koło dostaje olej. Wiemy, że oznacza to dawanie komuś tego, czego chce, tylko po to, aby siedział cicho i nie narzekał. W kręgach produkcyjnych skrzypiące koło mówi też coś w rodzaju: proszę, zaopiekuj się mną. Utrzymuj mnie, a ja będę wykonywał swoją pracę.

W zeszłym miesiącu rozmawialiśmy o tym, dlaczego ważne jest wyłączenie systemu przed rozpoczęciem jakichkolwiek prac konserwacyjnych. W tym miesiącu zajmiemy się konserwacją napędu i silnika sprężarki. Odpowiednia konserwacja i dbałość o nie może zapewnić wydajną i skuteczną pracę urządzenia.

Istnieją trzy podstawowe rodzaje napędów sprężarek powietrza: pasowe, bezpośrednie i przekładniowe (czwarty typ to połączenie któregoś z powyższych z silnikiem o zmiennej prędkości). Ich podstawowe cechy to:

  • Napędy zpasem klinowym pozwalają na zmniejszenie powierzchni zabudowy obudowy, osiowanie nie jest krytyczne, a konserwacja jest stosunkowo prosta.
  • Napędybezpośrednie mają wbudowaną funkcję osiowania, nie wymagają konserwacji pasów ani przekładni, powierzchnia podstawy może być większa, ale maszyna zwykle pracuje ciszej.
  • Elementynapędzane przez przekładnie zębate eliminują problemy z osiowaniem i są zwykle najlepszym rozwiązaniem w przypadku zastosowań wymagających większej mocy. Podobnie jak w przypadku pasów klinowych, prędkość sprężarki może być różna od prędkości silnika.
  • Napędy o zmiennej prędkości obrot owej (VSD) zwykle zmieniają częstotliwość zasilania silnika; takie podejście jest prostym sposobem na zmianę wydajności sprężarki i może być efektywne, jeśli element ma szeroki zakres sprawności lub płaską krzywą sprawności w szerokim zakresie prędkości.

Napęd sprężarki jest tylko tak dobry, jak silnik, który go napędza. Źle konserwowany silnik elektryczny zużywa więcej energii i nie będzie tak trwały, jak silniki prawidłowo konserwowane. Dwa najważniejsze aspekty konserwacji silnika to smarowanie i czyszczenie.

Smarowanie - zbyt intensywne smarowanie może być równie szkodliwe jak zbyt rzadkie; obie sytuacje mogą przyczynić się do przedwczesnej awarii silnika. Silniki powinny być zawsze smarowane zgodnie z zaleceniami producenta. W zależności od liczby godzin pracy w ciągu roku i prędkości obrotowej silnika, smarowanie to odbywa się zazwyczaj co dwa do 18 miesięcy. W przypadku silników wyposażonych w smarowniczki łożysk, pierwszym krokiem smarowania jest oczyszczenie smarowniczki i usunięcie korka spustowego. Należy dodać nowy smar wysokiej jakości, a następnie uruchomić silnik na około godzinę przed ponownym zakręceniem korka spustowego. Pozwala to na usunięcie nadmiaru smaru z silnika bez kapania na uzwojenia, co może je uszkodzić.

Czyszczenie - Ponieważ silniki muszą odprowadzać ciepło, ważne jest, aby wszystkie kanały powietrzne były czyste i wolne od wszelkich przeszkód. W przypadku silników zamkniętych bardzo ważne jest, aby żeberka chłodzące były wolne od zanieczyszczeń. Ich czysta powierzchnia jest sposobem, w jaki silnik rozprasza ciepło powstające w wyniku tarcia i pracy. Słabe chłodzenie silnika powoduje wzrost temperatury i opór uzwojenia, co skraca żywotność silnika i zwiększa zużycie energii.

Pasy - napędypasowe silników również wymagają okresowej konserwacji. Podobnie jak w przypadku smarowania, istnieje granica pomiędzy zbyt dużą a zbyt małą ilością. Ciasne pasy mogą prowadzić do nadmiernego zużycia łożysk; luźne pasy mogą się ślizgać i marnować energię. Pasy rozciągają się i zużywają w trakcie normalnej pracy. Okresowa kontrola i regulacja zapewni utrzymanie napięcia w odpowiednim miejscu. Dobrą zasadą jest sprawdzanie i regulowanie pasów po każdych 400 godzinach pracy.

Poświęcenie czasu na regularne przeglądy i regulacje wynagrodzi Ci długotrwałą i wydajną pracę Twojej maszyny. Nie daj się przytłoczyć ani zastraszyć. Wystarczy postępować zgodnie z instrukcjami i zaleceniami producenta oraz regularnie przypominać o przeglądzie wydajności, zwracając uwagę na spójność lub gwałtowne zmiany.