Ciśnienie w kabinie zaczyna się od sprężonego powietrza

Poświęć chwilę i pomyśl o tym, kiedy ostatnio wybrałeś się na długą wędrówkę lub jechałeś w górę krętą górską drogą. Czy pamiętasz, że brałeś dłuższe oddechy i trudniej było Ci oddychać? Jeśli tak, to jest ku temu dobry powód. Wraz z wysokością, powietrze staje się rzadsze i mniej sprężone. Mniejsza grawitacja sprawia, że cząsteczki powietrza są zwarte, a spadek ciśnienia atmosferycznego powoduje, że trudniej jest oddychać.

Dzięki nowoczesnej technologii, uduszenie nie jest problemem podczas lotu. Samolot wykorzystuje powietrze upuszczane z silnika gazowego do podniesienia ciśnienia w kabinie, dzięki czemu możemy swobodnie oddychać podczas lotu na wysokości ponad 30 000 stóp.

Jak powstaje upuszczane powietrze?

Być może zastanawiasz się, w jaki sposób wytwarzane jest upuszczane powietrze. W samolocie powietrze dostaje się do turbinowego silnika gazowego i przechodzi przez serię sprężarek. Sprężarki podnoszą temperaturę i ciśnienie powietrza przed zmieszaniem go z paliwem i zapaleniem. Mała część gorącego sprężonego powietrza, która nie trafia do komory spalania, nazywana jest powietrzem upuszczanym. Zamiast tego powietrze jest kierowane z silnika przez zawory, kanały i kolektory do innych obszarów samolotu. Powietrze upuszczane jest wykorzystywane w takich zastosowaniach, jak zwiększanie ciśnienia w kabinie, uruchamianie silnika i odladzanie.

W jaki sposób upuszczane powietrze zwiększa ciśnienie w głównej kabinie?

Zanim upuszczane powietrze dostanie się do kadłuba lub głównej kabiny samolotu, jest chłodzone w chłodnicy międzystopniowej. Następnie powietrze przepływa do wnętrza samolotu, gdzie pakiety powietrzne dodatkowo obniżają temperaturę powietrza, wykorzystując chłodzenie w cyklu powietrznym. Po sprężeniu powietrza przez pakiety powietrzne, jest ono przesyłane do kolejnej chłodnicy międzystopniowej, skąd ciepło jest wydalane na zewnątrz. Następnie powietrze trafia do turbiny rozprężnej, gdzie ulega rozprężeniu i schłodzeniu.

Powietrze upuszczane jest teraz gotowe do zmieszania z powietrzem w kabinie w kolektorze, który dodaje nowe powietrze do recyrkulowanego powietrza w kabinie. Automatyczne systemy regulują mieszankę ciepła z silników i zimnego powietrza z pakietów powietrznych, aby kontrolować temperaturę w kabinie. W miarę zmian wysokości, zawór wypływowy samolotu wykorzystuje swoje czujniki ciśnienia do regulacji napływającego powietrza w kabinie. Zawór wypływowy otwiera się i zamyka, gdy reguluje ciśnienie w kabinie.

Ponieważ powietrze stale przepływa przez samolot, powietrze, którym oddychasz w samolocie jest prawdopodobnie czystsze niż to w Twoim domu lub w pracy. Następnym razem, gdy będziesz leciał samolotem, poświęć chwilę, aby odetchnąć czystym powietrzem, które otrzymujesz od systemu ciśnieniowego samolotu.

Masz pytanie dotyczące tego, jak sprężone powietrze wytwarza powietrze upustowe? Zostaw nam komentarz poniżej lub wyślij wiadomość na naszej stronie Kontakt.